• Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną

79.00 -14% 67.76
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
79
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 2 - 5 dni roboczych
Cena przesyłki 12
Paczkomaty InPost 12
InPost Kurier 14
Poczta Polska 19
Kurier DHL 19
Dostępność Średnia dostępność
ISBN 9788320047189

Celem książki jest przedstawienie praktycznych informacji, które ułatwią lekarzowi rodzinnemu nawiązanie i utrzymanie kontaktu z pacjentem oraz poznanie jego oczekiwań i obaw związanych z chorobą, a studentom medycyny wskażą, na czym polega praca lekarza skoncentrowanego na pacjencie. W publikacji opisano m.in. modele konsultacji lekarskiej, przebieg wizyty lekarskiej, komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych i gdy występują u niego niewyjaśnione objawy (ang. MUS - medically unexplained syndroms), dziecko jako pacjent (rozmowa, budowanie zaufania, problem dziecka pokrzywdzonego) oraz zasady przekazywania informacji w stanach nagłych i zagrożeniach życia. Dobra relacja z pacjentem umożliwia postawienie trafnej diagnozy i zrozumienie przez pacjenta wyjaśnień lekarza. Książka jest doskonałym uzupełnieniem obowiązkowych szkoleń dla pracowników służby zdrowia dotyczących pracy z pacjentem trudnym i rozwiązywania konfliktów w relacji lekarz-pacjent.

  • Format: 14.0x20.5cm
  • ISBN: 9788320047189
  • Objętość: 176
  • Oprawa: Miękka
  • Redakcja: Marcinowicz Ludmiła, Chlabicz Sławomir
  • Rok wydania: 2014
  • Wydawca: PZWL

Rozdział 1. Istota pracy lekarza rodzinnego – Sławomir Chlabicz
Umiejętność komunikowania się z pacjentem
Wiedza i umiejętności kliniczne

Rozdział 2. Konsultacja lekarska – Alicja Małgorzata Ołtarzewska
Konsultacja lekarska – wyjaśnienie terminu
Powody zgłaszania się pacjenta do lekarza rodzinnego
Cele konsultacji lekarskiej
Etapy konsultacji lekarskiej w gabinecie lekarza rodzinnego
Moment wejścia pacjenta do gabinetu
Przerwa między wizytami pacjentów
Nawiązanie kontaktu z pacjentem
Ustalenie przyczyny/przyczyn przybycia pacjenta
Wywiad lekarski
Zapisywanie danych w dokumentacji
Badanie fizykalne
Diagnoza i budowanie planu postępowania z pacjentem
Udzielanie informacji pacjentowi
Zamknięcie konsultacji

Rozdział 3. Rozmowa z pacjentem – Ludmiła Marcinowicz
Przywitanie lekarza z pacjentem
Zadawanie pytań pacjentowi
Umiejętność słuchania
Empatia
Informowanie pacjenta
Włączenie pacjenta do planu postępowania
Zadawanie pytań przez pacjenta
Wykorzystanie poczucia humoru
Komunikowanie niewerbalne
Efektywne wykorzystywanie ciszy
Zakłócenia rozmowy
Obawy i oczekiwania pacjentów
Budowanie zaufania
Wiedza zdrowotna pacjenta
Zakończenie rozmowy

Rozdział 4. Komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach trudnych – Anna Ratajska
Wprowadzenie
Sytuacja trudna
Perspektywa lekarza vs. perspektywa pacjenta
Kto to jest „trudny pacjent”? Jak sobie poradzić, gdy uznamy pacjenta za trudnego?
Wybrane sytuacje trudne – społeczne wyzwania dla lekarza
Presja czasu
Pacjent niezadowolony
Pacjent agresywny, gwałtowny
Postępowanie w sytuacjach konfliktowych
Umiejętność asertywnej odmowy
Pacjent, który nie chce opuścić gabinetu

Rozdział 5. Pacjent z niewyjaśnionymi objawami – Sławomir Czachowski
Zaburzenia psychosomatyczne w podstawowej opiece zdrowotnej – wyjaśnienie pojęć
Pacjenci z MUS u lekarza rodzinnego
Wpływ i konsekwencje MUS na relacje lekarz – pacjent
Przebieg konsultacji pacjenta z MUS
Strategie postępowania lekarza rodzinnego

Rozdział 6. Dziecko jako pacjent u lekarza rodzinnego – Dorota Emilia Bielska
Prowadzenie rozmowy i zbieranie wywiadu
Przywitanie i budowanie zaufania w kontakcie z dzieckiem
Otoczenie
Umiejętność rozmowy z dzieckiem i rodzicami
Wstępny wywiad pediatryczny
Zaangażowanie w rozmowę dziecka nieśmiałego, zbuntowanego, nadmiernie aktywnego
Rozmowa z nastolatkami
Budowanie dobrych relacji między lekarzem a młodym człowiekiem
Wizyta patronażowa
Sygnały przekazywane przez noworodka
Znaczenie wizyty domowej w opiece nad dzieckiem
Problem dziecka krzywdzonego

Rozdział 7. Relacja lekarza z pacjentem chorym terminalnie i jego rodziną – Aneta Domalewska
Stan psychiczny człowieka w odpowiedzi na etapy nieuleczalnej choroby
Wyobrażenie o chorobie
Jakość życia, w tym uwarunkowana stanem zdrowia
Rozpoznanie środowiska chorego
Rola rodziny w obliczu nieuleczalnej choroby
Funkcjonowanie rodziny w kryzysie
Ekspresja uczuć jako warunek dobrej jakości życia
Komunikacja lekarz – pacjent – rodzina
Priorytety w komunikacji

Rozdział 8. Konsultacja telefoniczna – Sławomir Chlabicz
Zasady udzielania porady telefonicznej
Otoczenie
Schemat rozmowy telefonicznej
Elementy komunikowania, na które należy szczególnie zwrócić uwagę podczas porady telefonicznej

Rozdział 9 Pacjenci korzystający z internetu w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych – Sławomir Chlabicz
Możliwości postępowania w takich sytuacjach (Ahluwalia et al. 2010)

Rozdział 10. Nauczanie i uczenie się poprzez odgrywanie ról – Ludmiła Marcinowicz
Nauczanie problemowe
Odgrywanie ról
Symulowany pacjent
Wykorzystanie nagrań wideo
Ocena konsultacji lekarskiej
Korzyści i trudności
Wirtualny pacjent

Aneks
Przewodnik obserwacji konsultacji lekarskiej według metody Calgary-Cambridge

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.