-
Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna
Wysyłka w ciągu | 2 - 5 dni roboczych |
Cena przesyłki | 12 |
Dostępność | Duża dostępność 51 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323348429 |
EAN | 9788323348429 |
Jak włączyć dialog motywujący do terapii poznawczo-behawioralnej Na pierwszy rzut oka dialog motywujący (DM) i terapia poznawczo-behawioralna (TPB) mogą się wydawać koncepcjami sprzecznymi. Sylvie Naar i Steven A. Safren udowadniają jednak, że zintegrowana terapia łącząca metody DM i TPB daje znacznie lepsze wyniki niż stosowanie każdego z tych podejść osobno. Autorzy, prowadząc czytelnika przez najważniejsze etapy TPB, począwszy od rozpoczęcia i ustalenia planu terapii, poprzez trening umiejętności poznawczych i behawioralnych, po utrzymanie procesu zmiany, wyjaśniają, jak skorzystać z czterech procesów DM (angażowania, ukierunkowywania, wywoływania i planowania) w zakresie każdego z tych etapów terapii. Pokazują również sytuacje, w których DM i TPB mogą wejść w konflikt, i podpowiadają terapeutom, w jaki sposób radzić sobie z takimi problemami. Połączenie elementów DM z TPB sprawdza się w terapii większości zaburzeń psychicznych i pomaga wzmocnić zarówno motywację pacjenta, jak i relację terapeutyczną. Zawarte w książce przykłady rozmów wskazują na praktyczne zastosowanie integracji podejść w leczeniu depresji, zaburzeń odżywiania, zaburzeń lękowych czy w terapii uzależnień. Dołączone arkusze ćwiczeń uproszczą wdrożenie tych metod w codziennej praktyce psychoterapeutom, psychiatrom i wszystkim osobom, które stosują TPB lub DM. "Metoda dialogu motywującego od wielu lat cieszy się w Polsce rosnącym zainteresowaniem, również w środowisku psychoterapeutów poznawczo-behawioralnych. Niniejsza książka jest niezwykle wartościowa i inspirująca, pokazuje (w bardzo praktycznym ujęciu), w jaki sposób korzystać z najlepszych elementów obu - opartych na dowodach naukowych - podejść, łącząc je tak, aby zbudować jak najlepszą partnerską relację terapeutyczną i skuteczniej pomagać ludziom w pracy nad ich własną zmianą, motywacją i zaangażowaniem w terapię." Małgorzata Adamczyk-Zientara, przewodnicząca Sekcji Dialogu Motywującego PTTPB, członek MINT Jadwiga Maria Jaraczewska, członek Rady Ekspertów Sekcji DM PTTPB, była wieloletnia przewodnicząca PTTM, członek MINT Sylvie Naar, wykladowczyni i dyrektorka sekcji nauk o zachowaniu na wydziale medycyny rodzinnej i zdrowia publicznego na Wayne State University. Bada możliwości wykorzystania DM i DM-TPB w pracy nad kształtowaniem postaw prozdrowotnych w zróżnicowanych grupach pacjentów. Ma na swoim koncie ponad 100 publikacji i jest współautorką książki Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi (WUJ, Kraków 2012). Jest członkinią Motivational Interaewing Network of Trainers (MINT) oraz prowadzi szkolenia na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Steven A. Safren, wykładowca psychologii na University of Miami, wcześniej związany z Harvard Medical School, dyrektor do spraw medycyny behawioralnej w Massachusetts General Hospital (MGH). Jest byłym redaktorem „Cognitive and Behavioral Practice" oraz zastępcą redaktora „Journal of Consulting and Clinical Psychology". Jego badania i liczne publikacje skupiają się na interwencjach behawioralnych nastawionych na kwestie zdrowotne i ADHD u dorosłych.
- Autorzy: Naar Sylvie, Safren Steven A.
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Rok wydania: 2021
- Rok wydania: 2020
- Objętość: 288
- Tłumacze: Okuniewski Juliusz
- Format: 17.0x24.0cm
- Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
- Rok wydania: 2022
- ISBN: 9788323348429
Rozdział 1 Integracja dialogu motywującego i terapii poznawczo-behawioralnej. Uzasadnienie, strategia i badania 15
Rozdział 2 Budowanie przymierza terapeutycznego i wzbudzanie motywacji na początku terapii 27
Rozdział 3 Ocena diagnostyczna i planowanie terapii 55
Rozdział 4 Samoobserwacja 97
Rozdział 5 Umiejętności poznawcze 133
Rozdział 6 Kompetencje behawioralne i regulacja emocji 165
Rozdział 7 Wspieranie pracy między sesjami i obecności na sesjach 201
Rozdział 8 Utrzymanie 223
Rozdział 9 Korzystanie z tej książki jako podręcznika do terapii integrującej 243
Bibliografia 265
Indeks 279